matpek's property ©
MATPEK'S PROPERTY © ~ 2010 COPYRIGHT RESERVED ~ LAYOUT EDITED BY MATPEK

Sunday, January 16, 2011

Jersi Bola Sepak Malaysia: Yang Mana Lagi Laku

Dah lama dah peram entri ni hari ni baru terasa nak publish. Okay berlandaskan fenomena peningkatan skuad bola sepak negara kita baru baru ini dalam kejohaan Piala Suzuki AFF 2010 yang akhirnya Malaysia muncul juara, gua berpendapat bahawa penjualan jersi juga meningkat. Itu budak sekolah pun tahu kan. Tapi yang menjadi persoalan gua ialah jersi yang mana yang menjadi pilihan.

Jersi Kuning Atau Biru 




Base on the match result in  AFF Suzuki Cup, skuad Hariamau Malaya mengharungi 7 perlawanan. 

Perlawanan Kumpulan A
Malaysia vs Indonesia     1-5 Kalah     Jersi kuning
Malaysia vs Thailand     0-0 Seri     Jersi biru
Malaysia vs Laos     5-1 Menang     Jersi biru

Peringkat Separuh Akhir 
Malaysia vs Vietnam     2-0 Menang     Jersi biru (home)
Vietnam vs Malaysia     0-0 Seri     Jersi kuning (away)

Peringkat Akhir
Malaysia vs Indonesia     3-0 Menang     Jersi biru (home)
Indonesia vs Malaysia     2-1 Kalah     Jersi biru (away)


Jersi kuning = Kalah 1  Seri 1
Jersi biru = Menang 3 Seri 1 Kalah 1


[Ramalan]
Jadi ramalan gua ialah lebih ramai orang akan membeli jersi biru berbanding jersi kuning. Gua anggap la kan jersi biru yang dipakai waktu kejohanan ini lebih membawakan tuah kemenangan. Ini teori gua yang menyokong pembelian jersi. Bab player dan team mana lawan gua malas nak sentuh. Mungkin akan berkait tapi itu cerita lain. Cerita ni cerita jersi. Lagi satu sebab apa gua prefer jersi biru dari jersi kuning kerana pada pandangan gua jersi biru itu lebih menggambarkan negara Malaysia dan jersi kuning itu lebih menggambarkan FAM. Bukti??? Hanya pandangan gua saja. 


[Keputusan]
Gua ingatkan peminat akan borong lebih kat jersi biru ni berdasarkan teori 'tuah' gua tuh. Tapi ramalan gua silap. Sebab mengikut pemerhatian, gua nampak ramai rakyat Malaysia cenderung untuk memilih jersi belang kuning hitam berbanding jersi biru. Ni pemerhatian rambang kat kawan2 yang dah beli jersi, dari gambar peminat di facebook yang pergi stadium, dan pendapat kawan2.


[Persoalan kedua]
Kenapa ini orang lebih ramai beli jersi kuning hitam dari jersi biru? Fakta ni tak semestinya betul. Gua main agak je ni. 

1. Ada golongan yang dah dari turun temurun membeli jersi kuning hitam. Dari awal  awal jersi kuning diperkenalkan. Zaman Mokhtar Dahari mungkin...

2. Golongan ini membeli atas faktor minat berdasarkan design jersi belang kuning hitam ini lebih menarik dan menonjol. Kata nama harimau malaya, mesti la mau nampak seperti harimau. Belang2 gitu...Auuummm!!

3. Golongan ini membeli kerana tiada pilihan kerana jersi kuning hitam je yang tinggal. Jersi biru kat semua kedai dah sold out. Faktor pengeluar juga mungkin. Stok jualan jersi kuning sengaja disediakan lebih banyak kuantitinya berbanding dengan jersi biru.

4. Golongan ini membeli jersi atas dasar jersi belang kuning hitam ini jersi tuan rumah. Dengan kata lain jersi ini boleh dianggap sebagai jersi utama negara. Ini fakta mungkin...lol

5. Golongan ini membeli sebab mengikut style kawan2 sendiri. Tengok member beli jersi malaysia rasa macam nak beli juga. Ia boleh diistilahkan juga sebagai pengaruh rakan sebaya. hahaha

6. Golongan ini dah beli jersi awal awal lagi sebelum kejohanan AFF bermula. Jadi munasabah lah tuah keputusan perlawanan tidak memainkan peranan dalam pemilihan jersi ini. 


p/s: Gua sendiri pun takda jersi malaysia. Shembang je lebih..

9 comments:

Miera Hassan said...

tp jersi kuning lg cantik kan?huhu

Unknown said...

aku da beli sketoi jersi kuning.mau cari biru pulak aa..haha

Unknown said...

@sik miera
aah..jersi kuning ternyata lebih mengancam..tapi gua masih nak yang biru..huhuhu

@nub
beli la 2..pastu kasi kat gua satu..haha

vampire's lovex said...

jersi biru hensem !!! biru la...

mknace unlimited said...

:) :) :)
biru beb
terbaeekkk!!!!

singgah pagi dari mknace unlimited

Unknown said...

@vampire's lovex + Mknace
ramai gak ek yang minat biru..hahha cayalah satu gengg...huhuuhuu

silverlocket said...

kalau ada jersi pompuan, aku nk beli jersi biru! tapi...

AH7 said...

xkrelah jersey wane ape2 pun..22 membawa makna..biasa jersey kuning ni org pgl legendary yellow..sb dulu zmn supermokh kn malaysia mantap..tp slps tu ble pkai jersey kuning mcm kurang menjadi lak..ble pkai jersey biru lak..biasa kte menang..sb 2 kte mng sea games dan aff suzuki cup..tp as a kte harus ttp kekalkan jersey kuning 2...

P/s : Aku beli jersey biru sebab jersy kuning yang grade baik abes..

shahazrin said...

beli dua2..

Next previous home
Related Posts with Thumbnails

KOMRAD

Daisypath Anniversary tickers